Op een regenachtige zaterdag begin juli verzamelde zich een groep leden in de kantine van Statina voor de NTFU-cursus wegkapitein. De cursus werd gegeven door Eveline Bremmer een ervaren fietser en coach met een achtergrond in het onderwijs die ons wegwijs maakte in de beginselen van het wegkapiteinschap. Het was een gemêleerd gezelschap van recent gestarte TTC-ers, gewone leden die meer wilden leren over het veilig fietsen in een groep, tot ervaren wegkapiteins die weer eens behoefte hadden aan het opfrissen van hun kennis en vaardigheden.
In de ochtend nam Eveline ons mee door de theorie aan de hand van fotomateriaal en veel interactie en discussie. Daar zaten bekende punten bij maar ook enkele nieuwe eye-openers. Eveline deelde haar soms eigenzinnige mening en ze durfde ook sommige uitgangspunten die de NTFU hanteert ter discussie te stellen. Dat leidde tot leuke en levendige gesprekken.
Ze ging diep in op maatschappelijk belang en veiligheid. Zorg dat je met elkaar in contact blijft. Wees je bewust van wat het effect is van jouw gedrag op de medeweggebruiker. Zeg andere weggebruikers vriendelijk gedag. Geef de signalen goed door in de groep maar roep niet te hard om andere weggebruikers niet de stuipen op het lijf te jagen. Durf anderen vriendelijk aan te spreken op hun rijgedrag en geef dan altijd duidelijk aan waar je last van hebt.
Ze vond ook wel wat van de groepsgrootte van veertien. Zelf heeft ze voorkeur voor kleinere groepen van acht a tien renners. Maak goede en duidelijke afspraken met elkaar voorafgaand aan de rit. Zorg voor zo min mogelijk onrust en verstoring in de groep. Blijf achter je voorganger en volg. Rijd compact. Dat is stabiel en goed voor de veiligheid. Als je wat wil zien, ga je op kop rijden.
De nummers een en twee zijn de ogen en oren van de groep. Zij letten op de route en geven de signalen. Blijf de nummers een en twee volgen. Desnoods rijdt de hele groep fout. Over de signalen had Eveline een opvallende mening: vermijd het gebruik van het signaal “vrij” en gebruik juist wel het signaal “compleet”. Oversteken is de eigen verantwoordelijkheid. Is de groep te groot of het verkeer te druk: in groepjes oversteken en wachten. Durf te vertrouwen op de andere fietsers in de groep. Creëer sociale veiligheid en kweek vertrouwen zodat iedereen zich durft te uiten in de groep. Iedereen moet zich vrij voelen om “tempo” te roepen.
Handgebaren mag je zelf bepalen maar die worden bij voorkeur alleen door de eersten en de laatsten gebruikt bij wijziging van richting. Gebruik alleen handgebaren in de groep als er een onverwachte gevaarlijke situatie is. Als er ruimte genoeg is hoeft het niet. Voorkom abrupte bewegingen in de groep om onrust te voorkomen.
Na een lekkere lunch die werd verzorgd door Hans en zijn vrouw stapten we op de fiets om de geleerde theorie in de praktijk te brengen. Helaas was het niet droog. We kregen wat buien over ons heen maar de zomerse temperatuur maakte het niet onaangenaam. Een voor een reden de deelnemers voor. Regelmatig zette Eveline de groep stil voor evaluatie door haar en de groep.
Er deden zich onverwachte gebeurtenissen voor om ons uit te dagen en anders haalde Eveline een truc uit om de samenhang in de groep te verstoren. Iedere keer wisten we het goed op te lossen met elkaar.
Terug in Culemborg sloten we het programma af in de kantine van Statina. Eveline was tevreden over ons niveau. Iedereen was geslaagd en kreeg achteraf een digitaal certificaat thuisgestuurd. Jammer van het weer maar het was een leuke en leerzame dag.