Veiligheid
De ToerTochtCoördinators (TTC-ers) van de toerfietsers houden een overzicht bij van alle tochten, gereden afstanden, gemiddelde snelheid en eventuele voorvallen. Elk jaar streven de TTC-ers er naar om het seizoen zonder ongevallen en valpartijen af te sluiten. Daar waar het toch een keer mis gaat, onderzoeken we de oorzaak en aanleiding en maken we afspraken hoe vergelijkbare situaties in toekomstige ritten vermeden kunnen worden. Deze afspraken zijn samengevat in een artikel “Tekens en signalen in het peloton”. Dit kun je downloaden door op deze link te klikken.
Fietshelm en clubkleding
Hoe voorzichtig men ook is, de kans op een val bij is het fietsen in groepsverband groter dan bij individueel fietsen. Met het dragen van een deugdelijke fietshelm is bij een valpartij het risico op hersenletsel aanmerkelijk kleiner. De Wielertoerclub Culemborg stelt daarom voor alle toerrijders (dus zij die met een racefiets rijden) het dragen van een fietshelm verplicht bij clubritten en overige tochten die in clubverband gereden worden. Deze verplichting geldt ook voor introducés en degenen die “ter kennismaking” mee willen rijden. De club beschikt over enkele reserve helmen waarvan incidenteel gebruik gemaakt kan worden. Neem contact op met de secretaris om er zeker van te zijn dat een passende maat helm beschikbaar is. Voor het echte clubgevoel en in verband met afspraken met onze sponsoren worden de toerfietsers geacht om alle reguliere clubritten en ritten die in clubverband georganiseerd worden in onze eigen clubkleding te fietsen. Deze kleding kan door leden tegen scherpe prijzen via een speciale website besteld worden.
Snelheid
Er wordt stevig en enthousiast gefietst bij WTC Culemborg, dat is ook de bedoeling. Toch onderschatten we regelmatig de hogere risico’s als we met het hele peloton van een rustige, bekende buitenweg de bebouwde kom of een onbekende, onoverzichtelijk situatie binnen denderen. De voorste rijders hebben nog een beetje overzicht maar de rest stort zich in het onbekende. Daarom hanteren we bij WTC Culemborg een maximum snelheid voor alle snelheidsgroepen van 25 km/u binnen de bebouwde kom. De TTC zal dit maximum strak bewaken in zulke situaties.
Vermoeidheid
Tegen het einde van elke tocht worden de verschillen in conditie zichtbaar. Daar waar het ene lid nog vrolijk doortrapt worden andere leden toch zichtbaar vermoeid. Bij vermoeidheid neemt de concentratie en het reactievermogen af. Een ongeluk is dan dus ook veel sneller gebeurt. Daarom een oproep aan alle fietsers die zich niet prettig of veilig meer voelen bij een bepaalde snelheid om dit duidelijk en bijtijds aan te geven (“Tempo”). De TTC zal hier rekening mee houden door het verlagen van de snelheid naar een acceptabel niveau of eventueel de groep te splitsen
Communicatie
Vaak proberen we te communiceren en dingen te regelen tijdens het fietsen. Het is onmogelijk om in een groep van meer dan 10 personen iedereen dezelfde boodschap over te brengen wat tot verwarring en onduidelijkheid kan leiden. Het is beter het hele peloton op een veilige plek te laten stoppen om noodzakelijke zaken met elkaar te bespreken. Desnoods wordt “Lek” roepen misbruikt om de groep tot stilstand te krijgen. Om de fietsvreugde van iedereen niet te verpesten mag het duidelijk zijn dat hier wel een goede reden voor moet zijn, we zijn lid om te fietsen en niet om stil te staan en te overleggen….
Inwendige mens
Het fietsen met een lege maag, volle blaas, lege bidon of een suikerspiegel “ter hoogte van je enkels” is onverantwoord. Als je jezelf in de weg gaat zitten of je ziet dat een medefietser er doorheen zit, moet dat bekend gemaakt worden aan de TTC zodat het tempo aangepast kan worden en/of een sanitaire of culinaire pauze ingelast kan worden. “Tempo” of “Lek” zijn de toverwoorden om het peloton en de TTC te informeren als de boodschap niet subtieler overgebracht kan worden.
Hindernissen en obstakels
Om te voorkomen dat het een kippenhok wordt en we zo vaak roepen dat we bij echt gevaar niet meer opletten, moet het afgeven van signalen wel beperkt worden tot de echt noodzakelijke punten. Zelfs dan geldt nog; beter een keer teveel roepen dan een keer te weinig.En dan hebben we nog alle bekende en onbekende zaken waar je vooral niet tegenaan of overheen wilt fietsen: tegenliggers, paaltjes, drempels, gaten, geparkeerde auto’s, wandelaars, noem ze maar op. Bij WTC Culemborg is het regel dat we dit soort obstakels door middel van korte mededelingen (“Tegen”, “Paaltje”) zonder armgebaren aan de overige fietsers doorgeven. Dit moet dus voor in het peloton beginnen (behalve bij “Auto achter” en “Tempo” natuurlijk). Het doorgeven “langs de groep” is echter zeer belangrijk. Bij normale omstandigheden kan dit van rij 1 naar 3 naar 5, etc. Bij meer wind en of lawaai kan het nodig zijn om het in elke rij te herhalen (dus rij 1 naar 2 naar 3, etc.). Zo hoort de hekkensluiter dus zeker de mededelingen van de voorrijder. Hierin heeft dus iedereen een belangrijke taak. Met z’n allen hebben we dan een boel ogen gericht op onze gezamenlijke veiligheid.
Tekens en signalen in het peloton
De club afspraken over welke tekens en signalen we gebruiken bij het rijden in een peloton zijn samengevat in het artikel “Tekens en signalen in het peloton”. Deze kun je downloaden door op deze link te klikken.