Zoals elk jaar bereidden de TTC-ers zich voor op het nieuwe zomerseizoen in de TTC-bijeenkomst. Dit jaar op 20 maandag februari was er een speciale editie met een EHBO-workshop voor TTC-ers door Rob Entjes van het Rode Kruis.
Rob geeft EHBO-trainingen. Hij is zelf meer een wandelaar dan een fietser maar hij heeft veel ervaring met het begeleiden van wielrenners, bijvoorbeeld tijdens Tour de ALS op de Mont Ventoux. In geuren en kleuren vertelt hij welke verwondingen hij tegenkomt als begeleider op de motor. Neem de fietser met hoge velgen die in de steile afdaling van de Ventoux op topsnelheid werd gegrepen door de wind. Of de Engelsman die op de verkenning dacht dat hij wel met tachtig per uur door de bocht kon, totdat er bij de officiële tocht een auto geparkeerd stond in diezelfde bocht. Gelukkig is het met beide fietsers relatief goed afgelopen. Je moet wat over hebben voor je hobby. Wees voorzichtig neem geen onaanvaardbare risico’s en draag altijd een helm!
Hij heeft ons allerlei adviezen en tips gegeven over wat te doen bij breuken, hoofdletsel en schaafwonden, wat eigenlijk brandwonden zijn. Kijk niet raar op als de TTC-er dit jaar een potje vaseline uit de zadeltas tovert na een valpartij. De workshop werd afgesloten met het oefenen van reanimatie.
Naast deze hele nuttige opfriscursus werd er ook vooruitgeblikt op het komende seizoen. Nieuw dit jaar zijn de vier snelheidsgroepen. De oude vertrouwde A-groep blijft hetzelfde. De A/B-groep wordt de B-groep. Nieuw is de C-groep. Het initiatief is ontstaan van A/B-rijders die iets harder willen maar die de oude B-groep te hard vinden gaan. Het streefgemiddelde van de C-groep wordt dertig kilometer per uur. Er wordt geen TTC-er ingeroosterd. Bij voldoende belangstelling wordt de groep op zondag gevormd en biedt iemand zich als TTC-er aan. Er wordt geen route gedeeld maar is er de mogelijkheid om de route van de B of D te rijden. Deze groep start als pilot die na een aantal weken wordt geëvalueerd. Tenslotte, de oude B-groep wordt de D-groep.
Aandachtspunt is de snelheid van de D-groep Het gat met de B-groep wordt groot. We hebben afgesproken dat de D-TTC-er komend seizoen de snelheid in de gaten houdt en let op de oproep “tempo” om aan te geven dat het wat rustiger aan kan. Als je meerijdt, schroom niet en geef het tijdig aan.
Ongeveer de helft van de huidige TTC-ers heeft de NTFU-cursus wegkapitein niet gevolgd. We gaan kijken of er dit jaar weer een cursus georganiseerd kan worden.
Verder gaan we als TTC-ers scherper letten op de situatie (breedte van de weg, dijk of fietspad) om afhankelijk daarvan in te schatten of het hinder kan veroorzaken bij tegenliggers en tijdig de oproep ritsen te geven.