Gewijzigd op 12 mei 2025 na goedkeuring door de Algemene Vergadering.
Artikel 1. Algemene Bepalingen
1.1 Dit Huishoudelijk Reglement (HR) is vastgesteld met inachtneming van artikel 22 van de Statuten. Ingeval het hierna gestelde in strijd is met de Wet of de Statuten gelden de bepalingen van het HR niet.
1.2 Ingeval van deelname in enigerlei vorm aan de activiteiten van de Vereniging dienen de leden zich te gedragen naar de bepalingen voorkomend in de Statuten, in het HR en in andere regelingen door het Bestuur vastgesteld. Leden dienen zich tevoren van die bepalingen op de hoogte te stellen.
Artikel 2. Lidmaatschap
2.1 De Vereniging kent verschillende categorieën leden wat betreft de betaling van de jaarlijkse bijdrage, als genoemd in artikel 8 van de Statuten. De verschillende categorieën leden staan vermeld op de website van de vereniging.
2.2 Naast Leden kent de vereniging ook Begunstigers. Dit zijn personen die zich bereid hebben verklaard de Vereniging jaarlijks financieel te steunen met een door de Algemene Vergadering vast te stellen minimum bijdrage. De begunstigers hebben geen stemrecht op vergaderingen.
Artikel 3. Aanvraag voor het lidmaatschap
3.1 De aanvraag voor het lidmaatschap geschiedt door inzending van een volledig ingevuld inschrijvingsformulier aan de secretaris van het bestuur. De aanmelding is geregeld in artikel 5 van de Statuten. Het lidmaatschap wordt verkregen door schriftelijke mededeling van het Bestuur, dat men is aangenomen, en wordt aangegaan voor de periode van het lopende jaar en, behoudens opzegging, telkens voor een geheel verenigingsjaar gecontinueerd.
Artikel 4. Leden van Verdienste
4.1 Leden van verdienste zijn zij, die door hun prestaties de erkentelijkheid van de Vereniging hebben verdiend. Zij worden door de Algemene Vergadering op gemotiveerd voorstel van het Bestuur of van ten minste vijftien leden benoemd. Voorstel vanuit de leden wordt tenminste dertig dagen voor een Algemene Vergadering kenbaar gemaakt bij het Bestuur.
Het Bestuur zal in haar voordracht tot een dergelijke benoeming rekening houden met de duur van de diensten die het lid heeft geleverd, de aard van de diensten en de resultaten die deze voor de Vereniging hebben gebracht.
4.2 Leden van verdienste ontvangen een speciale onderscheiding.De procedure voordracht van leden van verdienste is als volgt:
- Op voordracht van het Bestuur: In dit geval heeft het Bestuur de kandidatuur getoetst aan de hand van de in sub 1 van dit artikel genoemde prestaties.
- Op voordracht van een lid: In dit geval dient de voordracht voorzien van minimaal 15 handtekeningen (inclusief duidelijk leesbare namen) en een onderbouwing uiterlijk 30 dagen voor een Algemene Vergadering aan het Bestuur ingezonden te worden. Het Bestuur neemt dit verzoek mee in de Algemene Vergadering.
4.3 De benoeming is effectief bij een besluit door de Algemene Vergadering, genomen met een meerderheid van twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen.
Artikel 5. Bijdragen
5.1 De vaststelling van de jaarlijkse bijdrage is geregeld in artikel 8 van de Statuten.
5.2 De jaarlijkse bijdrage wordt middels een automatische incasso aan het begin van het kalenderjaar geïnd. Nieuwe leden dienen de jaarlijkse bijdrage, waaronder het inschrijfgeld, te voldoen binnen 2 weken na bevestiging van hun inschrijving als lid van de vereniging.
5.3 Opzegging dient bij voorkeur via email (ledenadministratie@wtcculemborg.nl) en anders schriftelijk aan de ledenadministratie van de club voor 1 december te worden gedaan (zie website voor adresgegevens).
Artikel 6. Sponsors / Adverteerders
6.1 Sponsors/ Adverteerders zijn zij die door het Bestuur als zodanig zijn toegelaten op nader overeen te komen schriftelijke condities.
Artikel 7. Fietshelm en clubkleding
7.1 De leden zijn gehouden de actuele clubkleding en een fietshelm te dragen als zij op de racefiets in verenigingsverband meedoen met fietstochten. Hierbij wordt tevens verwezen naar de richtlijn Fietsen bij WTC / Veilig op weg / Toerrijders, zie https://wtcculemborg.nl/rijden-in-een-peloton
Artikel 8. Bestuur
8.1 De samenstelling en verkiezing van het Bestuur van de Vereniging zijn geregeld in artikel 10 van de Statuten. Het Bestuur zorgt na iedere wijziging in de samenstelling van het Bestuur voor publicatie van het dan geldende “Schema van aftreden leden van het Bestuur” op het besloten deel van de website van de Vereniging. Aftreden volgens het Schema vindt plaats in de Algemene Vergadering van het jaar van aftreden. Het Bestuur zorgt voor tijdige melding aan de leden van de vacature(s) in het Bestuur, met het doel om leden ruim de gelegenheid te geven tot het doen van een voordracht voor de benoeming van nieuwe Bestuurders conform artikel 10.3 van de Statuten. Bij individuele melding van een kandidaat bij het Bestuur zal hij/zij gewezen worden op de formele regels inzake voordracht. Het Bestuur zal een dergelijke voordracht schriftelijk aan de leden mededelen ten minste 24 uur voor aanvang van de Algemene Vergadering. De bevoegdheden van het Bestuur zijn geregeld in artikel 13 van de Statuten.
8.2 Het Bestuur heeft als taak:
- toekomstgericht werken aan de belangen van alle leden van de Vereniging;
• het ontwikkelen van beleid;
• belangenbehartiging van de diverse commissies binnen de vereniging;
• volgen van de in- en externe ontwikkelingen op het gebied van in verenigingsverband fietsen in een toerclub.
8.3 Ten aanzien van het Bestuur geldt het volgende:
- Aftreden en herverkiezing van Bestuurders (zie artikel 11 van de Statuten)
• Een Bestuurder treedt uiterlijk drie jaar na zijn benoeming af, volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreden.
• Een aftredend Bestuurder is herkiesbaar.
• Wie in een tussentijdse vacature wordt benoemd in het Bestuur, neemt op het rooster de plaats in van zijn/haar voorganger.
Artikel 9. Commissie vanuit de Algemene Vergadering
9.1 De taak en de bevoegdheid van de Kascommissie (KC) is beschreven in de artikelen 14.4, 14.5 en 14.6 van de Statuten. Bij tussentijdse functiebeëindiging van de Penningmeester controleert de KC binnen acht dagen de kas en de boeken van de Vereniging en brengt binnen acht dagen verslag uit aan het Bestuur in een rapport hetwelk door de beide commissieleden is ondertekend. De Algemene Vergadering stelt op voorstel van de KC een rooster van aftreden op voor de KC en wel zodanig, dat de zittingsduur van een commissielid maximaal vier jaar bedraagt. Het langst zittende commissielid fungeert als voorzitter van de commissie.
Artikel 10. Commissies vanuit het bestuur
10.1 Ingevolge artikel 13 van de Statuten kan het Bestuur te allen tijde meerdere permanente en tijdelijke commissies instellen. Alle werkzaamheden van deze commissies worden geregeld middels een eigen reglement, dat wordt afgestemd met en goedgekeurd door het Bestuur. Periodiek worden de afspraken geëvalueerd omtrent de taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en het functioneren in algemene zin; een en ander altijd in lijn met de Statuten en het HR.
Artikel 11. Geldigheid Huishoudelijk Reglement
11.1 Het HR treedt in werking op het tijdstip van aanneming door de Algemene Vergadering. Alle eventuele vroegere reglementen komen hiermee te vervallen. Wijziging van het HR kan geschieden bij besluit van de Algemene Vergadering met een meerderheid van ten minste twee/derde van de ter vergadering uitgebrachte stemmen.